Az engesztelés kultusztörténete

Beküldve: Írások, tanulmányok

2. Kiengesztelődés, megbékélés (reconciliáció)

Eddig volt szó az áldozatról - beleértve ebbe az engesztelő áldozatot is.

  • Az előadás következő részében azt nézzük, hogy mit jelent az engesztelés
    • A bűnnek az eltörlését, eltávolítását, megbocsátását
    • Emberekkel kapcsolatban
      • A sértő és sértett közötti kapcsolat helyreállítása az engesztelés
        • Sokszor nehéz eldönteni, hogy ki a sértő és ki a sértett
      • Az engesztelés az ellenségeskedő személyek közti bocsánatkérés, megbocsátás, kapcsolathelyreállítás
    • Istennel kapcsolatban
      • Isten és az ember kapcsolatának a helyreállítása, bocsánatkérés, megbocsátás
      • Az ember bűnével megbántja, sérti istent, fájdalmat okoz neki
        • Isten lemond a fájdalomról, a megbántottságról, a haragról
        • Van-e ennek feltétele?
          • Az ember részéről a bocsánatkérés
          • az Istennel való összhangban élés szándéka
          • A kártérítés, a vezeklés szándéka
  • Mi az engesztelés eredménye?
    • A helyreállt harmonikus kapcsolat.
  • Mi a szerepe a haragnak a kiengesztelődésben?
    • Le kell mondani a haragról, el kell azt engedni.
  • Mi a szerepe a megbántottságnak, a sértődöttségnek a kiengesztelődésben?
    • Ki kell lépni ebből az állapotból
  • Ki kezdeményezi a kiengesztelődést?
    • Ember
      • Sokan érezték, gondolkodók, vallásalapítók, hogy nincsenek rendben a dolgok Isten és ember között, ezért maguk próbálkoztak az összhang megteremtésével.
        • Ezért jöttek létre a különféle áldozatok, tisztulási szertartások, ahogyan ezt az előző fejezetben láttuk.
    • Isten
      • A választott nép történetén keresztül látjuk ezt, az Ószövetségben és az Újszövetségben.
      • Az különbözteti meg a kereszténységet a többi vallástól, hogy azokban az ember a kezdeményező, a kereszténységben, ill. annak előzményében, az Ószövetségben maga Isten.
  • Ki végzi az engesztelést?
    • Istennek nem kedves emberek
      • Például Káin
      • De nem volt tetszésére Istennek pl. az emberáldozat sem, ahogyan láttuk.
    • Isten számára kedves, Őáltala rendelt emberek
      • Ilyen volt például Ábel, Melkizedek, Ábrahám, Mózes
      • Mi által lesz kedves valaki Isten előtt?
        • Általa legyen kiválasztva
          • ároni papság
        • Maga is tisztuljon meg, újszövetségi nyelven kifejezve legyen a kegyelem állapotában
    • Maga Isten Jézus által, aki Isten is és ember is egy személyben
      • Az övé a legtökéletesebb kiengesztelés.

A mi engesztelésünk, kiengesztelődésünk csak akkor lehet Isten előtt kedves, ha Jézus engeszteléséhez kapcsolódunk.

  • Hogyan végzi az engesztelő az engesztelést?
    • Az ószövetségben
      • Az ősi Izraelben – több jel arra utal –  talán ismerték a tisztán engesztelő (expiatórikus) vagy megtisztító (lusztratív) áldozatot.
        • Egy áldozati állat vérével, melynek megsemmisítő erőt tulajdonítottak, eltávolították a szennyfoltként értelmezett bűnt.

Az Istennel való kapcsolat helyreállítása Mózes törvényeiben

  • Már a Leviták könyvében úgy szerepel, hogy Isten azért adta a vért, hogy az emberek kieszközöljék vele a kiengesztelődést.

Hozzáérők azt mondják, hogy  az egész ószövetsgégi áldozatbemutatás a közösség helyreállítását szolgálta, de főleg az engesztelő áldozat, a bűnért való jóvátételi áldozat.

Volt néhány zsidó szertartás, amely megvilágította azt, hogy mi történik az engesztelő áldozat bemutatása közben. Ilyen volt

  • A bűnbak kiűzése a pusztába
    • Képletesen rárakták a bűnöket, és elkergették, mintegy elvitte, megsemmisítette a bűnöket
  • A madár elengedése
    • Azt fejezte ki, hogy a bűnökkel megkötözött ember szabaddá vált, mint az addig fogva tartott madár.
  • Az újszövetségben
    • Pál apostol Jézus megváltói művét úgy mutatja be, mint Isten kiengesztelődését az emberek iránt
    • Ez Isten szeretetének a műve
      • „Isten azzal bizonyítja irántunk való szeretetét, hogy abban az időben, amikor még bűnösök voltunk, Krisztus meghalt értünk.” (Róm 5,8)
    • Ezzel az ember ujjászületik. Ezt az újjászületést az embernek csupán el kell fogadnia
  • Jézus áldozata helyettesít minden más áldozatot
    • Az ő áldozata felváltja mind az ószövetségi áldozatokat, mind pedig bármi féle áldozati formát.

Senkinek, semminek nem szabad áldozatot bemutatni azután, hogy Ő végbevitte áldozatát, különösen nem a sátánnak.

Minden más áldozat, a szentmiseáldozaton kívül tilos, halálos bűn.